Drie hoofdzaken

Elk project begint met vaststellen wat je nodig hebt. Business requirements of gewoon programma van eisen en wensen. In een klein project heb je niet altijd de luxe van informatie- en business analisten. In een groot project wil je er zeker van zijn dat de analyse gemaakt wordt met twee benen op de grond en rekening houdend met de pakketkeuze die vaak al gemaakt is en de “stretch” die de mensen en de organisatie aankunnen. Ervaring is hier van onschatbare waarde en die heb ik heb ik gelukkig. Lees de sectie “Business”

“If you want to build a ship, don’t drum up people to collect wood and don’t  assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless  immensity of the sea” Antoine de Saint-Exupery

Inrichten van Dynamics CRM wordt steeds makkelijker. Elke keuze heeft gevolgen, voor de gebruiksvriendelijkheid, de interfaces naar andere systemen, stabiliteit op de lange termijn, applicatiebeheer en ga zo maar door. Dat de mogelijkheden eindeloos zijn wil niet zeggen dat je ze ook allemaal moet gebruiken. De lange ervaring met alle versies van Microsoft CRM zorgt ervoor dat ik niet alleen nieuwste snufjes in de laatste versie ken, maar u ook kan helpen bij het maken van de keuzes wat wel en wat niet te gebruiken.

Niet alles wat kan moet, en wat moet kan niet altijd op de manier zoals je denkt. De kunst is om daartussen de beste mogelijkheden te vinden en benutten.

De technische realisatie kan een uitdaging zijn als de juiste mensen niet tijdig beschikbaar zijn. Dat is mij vaak overkomen in projecten waardoor ik me ben gaan verdiepen in het installeren en troubleshooten van Dynamics CRM. Van een eenvoudige Small Business installatie tot één van de grootste die er in Nederland staat bij een bank. Daarvoor heb ik uiteindelijk de complete installatie in detail uitgewerkt, inclusief netwerk en firewall security zodat alle onderdelen van de organisatie de juiste stappen konden zetten. In de sectie Techniek en de blog artikelen kunt u daar meer over lezen.